نوشته شده توسط : sibesalamati

هفته پانزدهم بارداری گرداوری شد

هفته پانزدهم بارداری

 

هفته پانزدهم بارداری به هفته ای نفس گیر مشهور است. در این هفته مادر ممکن است که از نظر نفس کشیدن خود دچار مشکلاتی هرچند خفیف بشود. شکم شما نسبت به قبل برآمده تر خواهد شد. قطعا تغییراتی را در سینه های خود مشاهده می نمایید. سینه ها از حالت سفتی قبل کمی شل تر خواهد شد ، زیرا در دوران بارداری به دلیل فعال شدن غدد شیردهی این تغییرات کاملا طبیعی خواهد بود. ممکن است که در این هفته ها به کمردردهای جزئی مبتلا شوید که رفته رفته با بزرگتر شدن شکم این دردها بیشتر خواهد شد.

جنین شما در داخل رحم و مایعی که اطراف آن را محاصره نموده به نفش کسیدن می پردازد. پروسه ی تنفسی او شاید به اندازه ی ما طولانی و طبیعی نباشد ، اما در این دوران جنینی و در حالی که در مایع قرار دارد کاملا طبیعی خواهد بود. تنفس او حالت دمی و بازدمی دارد. او باید بتواند نفس کشیدن را تمرین کند تا زمانی که به دنیا پا می نهد در هوای باز و در اکسیژن بالا به نفس کشیدن عادی خود بپردازد.

چشم های جنین شما در حال حاضر هیچ تصویری را در خود به ثبت نمی رساند زیرا تا زمانی که کامل شود در حدود دوازده هفته دیگر فاصله دارد. اما شنیدن را می تواند انجام دهد. بنابراین مادر در تمامی روزهای بارداری خود حتی در هفته پانزدهم بارداری نیز باید با جنین صحبت کند. صحبت کردن مهر و علاقه ی بین این دو را بیشتر خواهد کرد. تنش های عصبی خود به خود به جنین منتقل خواهد شد ، بنابراین مراقب رفتار خود باشید. در حال حاضر غضروف هایی در بدن او وجود دارد اما استخوان هایی بزرگ دیده نمی شود. ابتدایی ترین استخوان ها برای شکل گیری مربوط به گوش او می باشند به همین دلیل در زمره ی ابتدایی ترین حس های مورد استفاده ی جنین قرار دارد.

قلب شما به عنوان تأمین کننده ی نیاز جنین با بزرگ تر شدن او بیشتر فعالیت می کند ، بنابراین ممکن است که احساسی را در بینی خود همانند گرفتگی یا خونریزی داشته باشید. این موضوع طبیعی است تنها به علت افزایش کارایی قلب شما برای تأمین نیازهای جنین می باشد. به دلیل بزرگتر شدن جنین ممکن است به معده و تنفس شما فشار بیشتری وارد شود بنابراین در زمان و میزان غذایی که مصرف می کنید دقت داشته باشید تا اسید معده ی زیادی در معده ی شما ترشح نشود.

 

مطالب مرتبط:

تهوع بارداری

 



:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : sibesalamati

تغییرات هفته شانزدهم بارداری گرداوری شد

تغییرات هفته شانزدهم بارداری

 

این هفته هفته ای است که شما می توانید به یک ثبات کامل از نظر اخلاق و میزان هورمون ها در بدن خود دست یابید. معمولا سطح هورمون های شما در یک اندازه ی طبیعی قرار خواهد گرفت و به همین دلیل دیگر کمتر احساساتی خواهید شد و بی دلیل به گریه می پردازید. همچنین از نظر اشتها هم به یک شرایط ایده آل می رسید. بنابراین توجه داشته باشید که از هفته شانزدهم بارداری شما به بعد ورق جدیدی در زندگی شما رقم خواهد خورد. این ورق روی خوشی از دوران بارداری را به شما نشان می دهد.

اما چه تغییراتی در جنین شما رخ داده و شما تا چه اندازه این تغییرات را احساس خواهید کرد؟ معمولا در هفته شانزدهم بارداری جنینی که در داخل شکم شما قرار گرفته است در حالت خواب اما با فعالیت قرار دارد. نه تنها رشد ناخن های دست او بلکه حالا رشد ناخن ها پای او نیز در حال شکل گیری است. جنین شما دیگر تنها دارای یک سر بزرگ و با چشم های بیرون زده نیست  زیرا حالا می تواند لب های کوچک خود را همانند یک ماهی باز و بسته کند. شما همواره حرکت های او را به شکل خفیف احساس خواهید کرد. قلب او نسبت به هفته های گذشته خون بیشتری را در جریان کار خود قرار می دهد.

جنین شما به دلیل بزرگ تر شدن و داشتن توانایی برای حرکت می تواند همچون یک غواص با استفاده از پاهای خود در فضای رحم شروع به حرکت کند ، اما هنوز جای خوبی برای قرار گرفتن و آرام شدن در نظر ندارد. دیگر جنین شما به یک انسان کامل تبدیل شده است ، زیرا در هفته شانزدهم به بعد همانند هر انسانی دارای اثر بر روی انگشت خود خواهد بود. سقط جنین به صورت عمدی از این هفته به بعد امکان پذیر نیست و به مانند یک قتل به حساب می آید.

قد فرزند شما هم اکنون در حدود 13.5 سانتی متر و وزن او در حدود 158 تا 160 گرم خواهد بود. تاکنون رشد خوبی را داشته و در صورتی که شما از توصیه های لازم پیروی نمایید ، در پنج ماه آینده نیز رشد خوبی را سپری خواهد کرد. برخی از موارد مادران باردار از تکان نخوردن جنین در شکم خود شکایت دارند . این به معنای زنده نبودن جنین نیست زیرا جنین حرکات خفیفی دارد که شاید تا هفته ی بیست و چهار نیز احساس نشود. بنابراین با معاینه توسط پزشک و شنیدن صدای قلب او می توانید از سلامت فرزند خویش مطمئن باشید.

 

مطالب مرتبط:

هفته پانزدهم بارداری

 



:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آبان 1396 | نظرات ()